Fast i våldets Sydsudan

Den 9 juli 2016 var Sydsudans invånare fyllda av förväntan inför att få fira sitt femte år som självständig stat. Förväntningar som snart krossades och istället förbyttes mot starten på en lång och verklig mardröm.

Vi spolar fram till söndagen efter självständighetsdagen. Ett skott ljuder under morgontimmarna i huvudstaden Juba och ger tusentals inspärrade människor kalla kårar. Fortfarande instängda i osäkra skyddsrum, med ingenting att göra och ingenstans att ta vägen. Dussintals människor som slåss för sin hunger och fruktar för sina liv och som inser att freden som de lovats faller sönder mitt framför deras ögon.

Inte långt från Juba befinner sig sex ingenjörskonsulter som arbetar för en dansk kund till oss på Falck Global Assistance (FGA). De är blir snabbt medvetna om vad som håller på att hända i den närliggande staden och inser att måste lämna landet, nu! När situationen snabbt eskalerar flyr de därför till ett närliggande UN-läger.

 

Civilbefolkning på flykt i våldets Sudan.

Läget förvärras

Samtidigt arbetar Søren Boss Hegner Rasmussen, Global Security Manager på FGA i Danmark, hårt för att mobilisera alla styrkor. Han lägger varje uns av energi på att få tag på ett flyg som kan flyga över Sydsudans gräns för att rädda de sex ingenjörerna. Nu kanske du tänker: Hur svårt kan det vara? Svaret är att det i den här situationen är väldigt, väldigt svårt.

Tolv mil öster om Juba ligger staden Torit och där bor guvernören för den Sudanska staten i mellanöstern (Sudanese state Eastern Equatoria). Varje person som arbetar i Sydsudan måste besöka guvernören innan de får lämna landet och underteckna ett avtal som säger att de kommer att återvända till landet när freden är återställd. FGA:s säkerhetspartner måste därmed säkra en trygg resa genom de osäkra områdena och till Torit, så att de sex ingenjörerna kan stiga ombord på det väntande planet. Vi väljer då att arbeta på tre parallella spår, med tre olika flygplan, men får problem på första försöket. Då varje plan som landar och lyfter från Sydsudan måste mellanlanda i Juba för att ta emot den nödvändiga tillåtelsen för att landa. En viktig del som det här flygplanet hade missat. De sex ingenjörerna blev därför fast i Torit, utan något flygplan. Lugnet som precis hade infunnit sig gick plötsligt över till ren och skär skräck.

Fem av sex ingenjörer efter att ha förts i säkerhet i Kampala, Uganda.

Fly skräcken

Tunga moln täckte solen och mörkret föll över staden. FGA har klarat av att sätta de sex ingenjörerna i säkerhet på ett hotell i Torit. Nu var det bara att vänta. Ingenjörernas liv vilar i händerna på Søren och hans team i Danmark. Men de goda nyheterna var inte långt borta. Genom FGA:s breda nätverk hittar de ett flyg som kan anlända redan nästa morgon.

Dessvärre skulle det visa sig att glädjen var kortlivad. Eldupphöret i Juba hade blivit så pass våldsamt att flygplatsen har stängts ner. Ingen kunde komma in eller ut ur landet och ingenjörerna var återigen fast – mitt i våldets centrum.

Som en del i vår tredje strategi får vi tag på ett licensierat flygplan som anländer i Torit morgonen efter. Trots en osäker väg genom vägspärrar bemannade av våldsamma och skjutglada soldater försäkrar FGA:s säkerhetspartner en trygg transport till flygplatsen. Efter att de sex ingenjörerna eskorterats genom en folkmassa på en kaotisk landsträcka, kunde de lyfta från osäker mark och flygas in till Kampala, Uganda – till tryggheten.


Kortfakta: Vad händer i Sydsudan?

Under de senaste två åren har tiotusentals människor dödats i det civila kriget i Sydsudan.

I augusti 2015 signerade presidenten Salva Kiir ett fredsavtal med rebelledaren och den tillförordnade vicepresidenten Riek Machar, som i strid mot folkets vilja svors tillbaka till Juba och fick förlängt mandat. Trots den påstådda freden mellan de två männen drabbades landets grupper snart samman igen. Trupperna från de olika sidorna har nu blivit omöjliga att kontrollera och landet präglas ännu en gång av våld och osäkerhet och många fruktar ett nytt civilt krig.

 

Guide:  Förbered dig för en säker resa - och så agerar du i en krissituation Ladda ner guide « Tillbaka