Terrordåden i Bryssel 2016

Bryssel, Zaventem-flygplatsen, 22 mars 2016, 07:58: Två bomber detoneras med nio sekunders mellanrum.

Drygt fyra månader efter terrorattackerna i Paris stod Europa åter under attack. Målet var Bryssel, huvudstaden för såväl EU:s som Nato:s högkvarter. Totalt exploderade tre bomber under morgontimmarna, med över 30 dödsoffer och 200 skadade. Explosionerna rubricerades tidigt som terrorattacker och belgisk polis kunde under eftermiddagen oskaddliggöra ytterligare ett misstänkt objekt på flygplatsen, en bomb som också var långt mycket starkare än de som tidigare detonerat.

Många svenskar på plats

På plats i Bryssel fanns vid tidpunkten flertalet svenska och skandinaviska medborgare som behövde såväl vård och krisstöd, som hjälp med att ta sig hem. Samtidigt fanns det på hemmaplan långt fler anhöriga som oroligt väntade på livstecken från kollegor och familj.

Som en del av Falck Global Assistances proaktiva arbete registreras och trackas klienter som gör resor, även om det sker till ett land med en lägre risknivå, som Belgien. Detta gjorde att vi snabbt kunde lokalisera och kontakta aktuella klienter för att avgöra status och vilken typ av åtgärd som behövde sättas in.


Lästips! ”Så kan skador utomlands påverka ditt företag”


Försvunna medarbetare

Under undsättningsarbetet kontaktades vi bland annat av ett universitet med personal på plats i Bryssel. De var inte anslutna till FGA, men behövde hjälp med att hitta och evakuera sin personal, som de inte hade lyckats lokalisera eller få kontakt med. Vi konstaterade snabbt att de inte hade en samlad bild av situationen och saknade såväl korrekta kontaktuppgifter, som en resplan för de som saknades, vilket hade försvårat arbetet.

I fallet med universitetets personal lyckades vi lokalisera och föra dem i säkerhet genom eftersökningar på distans, men även med hjälp av vår personal på plats i Bryssel. Deras personal fick hjälp av vårt kristeam på plats och kunde även återförenas med sina anhöriga kort därpå.

Falcks kristeam i Bryssel

Tack vare en konstant bevakning av sociala medier, nyhetsflödet och rapporter från vår egen personal fick vi tidigt en tydlig bild av attackens omfattning och vilka krisåtgärder som behövde sättas in. I vårt team på plats ingick bland annat psykologer och kontaktpersoner som koordinerade sjukvård, kontakter och resor. Att våra klienter hade genomgått Falck Global Assistances säkerhetsutbildning, samt rapporterat in sina resor, gjorde också att eftersökningarna blev effektiva och lyckosamma.


Guide:  Förbered dig för en säker resa - och så agerar du i en krissituation Ladda ner guide « Tillbaka