Så vet du att ni har nedprioriterat er säkerhet vid tjänsteresor

Säkerhet är A och O när ett företags medarbetare gör en tjänsteresa. Ändå är säkerhet något som hamnar långt ner på prioriteringslistan hos många arbetsgivare på grund av okunskap och tidsbrist. I det här blogginlägget listar vi sex tecken på att ert företags säkerhet har nedprioriterats, med medarbetarnas välbefinnande som insats.

1. Ni gör ingen research inför tjänsteresan

Om ni inte undersöker risknivån för destinationen och saknar kännedom om hur det är att resa och leva i landet har ni nedprioriterat säkerheten. Låt inte okunskap riskera tryggheten för era medarbetare!

2. Medarbetaren får ingen riskinformation inför avresa

Om ni inte informerar era medarbetare som ska ut på en resa om risker och relevanta förhållanden för destinationen har ni nedprioriterat säkerheten. Ni kan dessutom bli fällda om det visar sig att ni inte har informerat era medarbetare om potentiella risker och faror som kan ske under resan eller på plats i landet.

3. Ni har ingen plan för hur risker på resan kan undvikas

Om ni inte har och arbetar utifrån en sk. Travel Risk Policy som beskriver hur ni hanterar olika risker (genom t.ex. instruktioner till resenärer eller träning) har ni nedprioriterat säkerheten.


Guide:  Frågorna du måste ställa dig innan dina medarbetare åker på tjänsteresa Ladda ner guide

4. Ni har inte koll på om era försäkringar gäller

En vanlig försäkring täcker inte allt som sker under en tjänsteresa. Skulle en oväntad händelse inträffa för en av era medarbetare finns det därmed ingen garanti för att personen får den hjälp som krävs.

5. Ni gör inte en kontroll av researrangören, flygbolaget eller hotellet

De flesta skulle inte göra en semesterresa utan att först undersöka fördelar och nackdelar med destinationen, titta på transportsätt och jämföra hotellens läge och standard. Vid tjänsteresor bör detta vara precis lika viktigt, då du som arbetsgivare ansvarar för att din anställdes resa sker på ett tryggt sätt.

6. Ni vet inte var era medarbetare utomlands befinner sig just nu

Har ni 100 % koll på era medarbetare som befinner sig på tjänsteresa? Gör ni regelbundna avstämningar? Vid händelser av allvarlig karaktär kan mobilnätet, infrastrukturen och möjligheten till att etablera kontakt påverkas. Genom regelbundna avstämningar och tracking får ni en bättre översikt av var era medarbetare befinner sig och kan, om det krävs, ordna fram snabb hjälp.


Lästips! Case: Stroke på jobbresan i Tanzania


Dela inlägget

« Tillbaka